Vedeli ste, že Google sa zoznamuje s webstránkami v dvoch krokoch? Ja teda nie. Prvým je indexové prehľadávanie („web crawling“) a druhým je triedenie informácií pomocou indexovania („indexing“).

 

Indexové prehľadávanie

Google začne u vás najprv prehľadávaním stránok, na ktorých už bol, ktoré už prehľadával. Pošle na ne svoje prehľadávacie roboty (indexové prehľadávače – „web crawlers“). Tie postupne prechádzajú každú stránku a cez odkazy, ktoré sú na nej, sa dostanú aj na ostatné podstránky. Teraz už viem, prečo má zmysel robiť interné odkazy v rámci vlastného webu 

Údaje o stránkach a podstránkach si Google roztriedi a uloží. Frekvencia jeho návštev závisí od toho, ako často dochádza k zmene obsahu stránok, ako často na webe niečo meníme, či pridávame. Z toho vyplýva, že častejšie bude prehľadávať napríklad stránku BBC News (keďže nový obsah tam pribúda niekoľkokrát za deň), v porovnaní so stránkami, kde sa už týždeň nič nové neobjavilo.

 

Čo keď Google o mne ešte vôbec nevie?

Keď indexové prehľadávače navštívia nejaký web, kde už predtým boli, prechádzajú z odkazu na odkaz, vďaka čomu nájdu nové webstránky. Ak ste však práve vytvorili nový web a nikto naň neodkazuje, ľudia naň nechodia, Google o ňom ešte nevie. Aby sa čo najskôr objavoval vo vyhľadávači, môžeme mu pomôcť.
Tak, že odkaz na vaše webstránky pridáte na nejaký iný web (napríklad internetový katalóg firiem). Pri prehľadávaní katalógu potom Google narazí aj na váš odkaz a príde k vám na návštevu. To isté však platí aj o vašich webstránkach – ak máte nejakú podstránku, ktorá sa má zobrazovať vo vyhľadávaní, ale nemáte jasnú navigáciu a neexistuje na ňu žiadny odkaz na vašom webe, pre indexové prehľadávače je dlhodobo neviditeľná.

Iný spôsob, ako Googlu povedať, že má prísť vaše stránky prehľadať, je pomocou nástroja Google Search Console. Tento nástroj nepotrebujeme len na to, aby sme sa zobrazovali vo výsledkoch vyhľadávania. Poslúži skôr na lepšie pochopenie, ako Google vidí náš web. Má niekoľko užitočných funkcií – medzi inými si v ňom napríklad môžete skontrolovať, či Google vie vašu stránku nájsť, či je prístupná prehľadávacím robotom, pozrieť si, aké mal Google problémy pri indexovaní vašej stránky a – ak ste niečo zmenili – môžete ho tu aj poprosiť o „re-indexing“.

Mimochodom – ďalšie spôsoby ako Google pomknúť k indexovaniu vašich stránok nájdete podrobnejšie popísané v článku Ako indexovať stránku alebo Čo, keď Google moje stránky nevidí.

 

Indexovanie

Údaje o stránkach, ktoré pozbierali indexové prehľadávače, sa ukladajú v indexe vyhľadávania („Search index“). Môžeme ho prirovnať k registru kľúčových slov na konci encyklopédie – počas indexovania nejakej webstránky sa do neho pridávajú informácie ku každému slovu, ktoré prehľadávaná stránka obsahuje. Keď potom hľadáme niečo v Googli, v podstate nehľadáme priamo na webe, ale iba v jeho indexe vyhľadávania.

Ako sa Google rozhodne, ktoré stránky ukáže

Ako sa Google rozhodne, ktoré stránky zobrazí pri hľadaní nejakých kľúčových slov? Pozrie sa na stránky s hľadaným kľúčovým slovom, ktoré má v indexe. Prihliada na to, koľkokrát je toto kľúčové slovo na stránke, či sú tam jeho synonymá, či je v nadpise, resp. podnadpise, či je priamo v niektorom odkaze, či sa jedná o kvalitnú stránku, aké má stránka hodnotenie a mnoho mnoho ďalších faktorov. Indexované stránky jeho algoritmus podľa týchto faktorov zoradí a zobrazí nám výsledky.

Pozrime sa na to z opačného konca – aký to má pre nás význam. Ak chceme, aby sa náš web zobrazovalo vo výsledkoch vyhľadávania Googlom, musí sa predovšetkým nachádzať v indexe vyhľadávania Googlu.

Ako zistím, ktoré z mojich stránok sú uložené v indexe?

Ak chcete vedieť, ktoré z vašich stránok má Google uložené vo svojom indexe, jednou z možností je použiť nástroje rozšíreného vyhľadávania, konkrétne operátor „site:“. Do vyhľadávacieho okna napíšte „site:vasadomena.sk“ (pozor, nedávajte medzeru za dvojbodku). Zobrazia sa všetky stránky vášho webu, ktoré má Google uložené v indexe.

Po prehľadaní stránky si Google vždy uloží jej aktuálnu verziu do pamäte. Vďaka tomu viete zistiť, kedy Google naposledy prehľadával vašu stránku a čo na nej prehľadávacie roboty videli. Dajte si vyhľadať vašu stránku a kliknite na nenápadnú šípku vedľa URL adresy vo výsledkoch vyhľadávania. Po kliknuti na „V pamäti“ („Cached“) sa zobrazí snímka stránky tak, ako ju naposledy videli indexové prehľadávače.

autorom článku je: Hana Jokelová

 

 

Redakčný systém

redakcny systemCMS - naprogramovaný systém - zmes programov, ktorý zjednodušuje tvorbu webu, nemusíme nič programovať, tento systém sa nainštaluje na  webhosting a prispôsobí tak aby spĺňal vaše potreby, prihlásite sa do neho pod svojím heslom a môžeme vkladať alebo meniť obsah svojho webu. (podobne ako na Facebooku) Ja použivam redakčný systém Joomla. Sú samozrejme aj iné CMS, Wordpress, Magneto, Drupal atd...

Čo je to doména

domenaDoména je meno, jedinečné na celej sieti internet. Existuje zažitá obyčaj nazvať doménu po názve firmy, efektívnejšie je však nazvať ju podľa toho čo prezentuje. Nikto nebude hľadať a nevie čo je to "mirex" alebo "mitopesa" ale veľa ľudí bude hľadať "vyskove-prace", "cukraren-skalica" alebo "zubar-nitra". Domén k jednej web-stránke môžete mať aj viac.  Koncovka za bodkou samozrejme musí byť, ale nie je podmienka aby bola ".sk", rovnako dobre môže doména končiť ako ".com",  ".eu" a podobne...

Čo je to webhostig

webhostingUložisko - server - stroje - datacentrá, na ktorých je uložený váš web, vaša internetová stránka. Je to v podstate prenájom časti servera - serverov, presklený výklad kam sa webová stránka umiestni tak, aby bola perfektne viditeľná kdekoľvek na internete. Od hostingu sa požaduje rýchlosť, bezpečnosť, 24/7 dostupná technická podpora a komfortné služby. Solídna webhostingová firma sa nemusí nachádzať na území SR a v konečnom dôsledku asi ani taká nie je, nezáleži však na tom, svet je rozhodne väčši ako humná za dedinou.

Čo je to virtuálny server - VPS

VPS serverPredstavte si serverovňu a v nej veľký "regál", v ktorom sú skladované jednotlivé servery. Každý taký server má nejaké železo a drôty a je väčšinou napojený na centrálne harddisky. Na tomto serveri beží akási nadstavba - program, ktorá umožňuje server rozčleniť na niekoľko menších virtuálnych serverov, ktoré sa zvonku správajú ako samostatné servery, a nastaviť im individuálny výkon. Na jednom fyzickom stroji, ktorý je mimoriadne výkonný, môžu byť teda oddelene prevádzkované rôzne viruálne stroje, bez toho aby sa navzájom ovplyvňovali. Táto stránka využiva samostatný prenajatý VPS server za $5 mesačne v Kalifornii, USA a jej kópie sú replikované v stovkách datacentier Cloudflare po planéte.

Čo je to HTTPS protokol?

HTTPS protokolSkôr platilo, že použiť zabezpečeného pripojenia cez HTTPS je povinnosťou každého prevádzkovateľa webových stránok, kde sa od užívateľa vyžadujú akékoľvek citlivé údaje (napríklad prihlásenie). Teraz sa to ale týka všetkých webových stránok. Od júla 2018 totiž prehliadače zobrazujú varovanie "nezabezpečený" ( "Not Secure") u všetkých webových stránok na nezabezpečenom protokole HTTP. Upozornenie "nezabezpečené" sa zobrazuje na všetkých stránkach, ktoré nepoužívajú HTTPS , nie len na stránkach s formulárom. Google Vás bude sankcionovať a Vaša stránka sa vo vyhľadávaní prepadne niekam na 10 stranu. Pokiaľ si totiž pohneváte Google, je to ako nahnevať nejaké lokálne boźstvo.

Tvorba webových stránok

tvorba webových stránokZhotovím Vám moderné webové stránky s responzivním dizajnom a s redakčným systémom pre vlastnú správu obsahu. On-page SEO a https zabezpečenie je samozrejmosť.

Optimalizácia pre mobily

optimalizácia pre mobilyPodiel mobilných zariadení na návštevnosti webových stránok sa v súčasnosti sa pohybuje okolo 40% a ich podiel neustále rastie. Na to je dôležité byť pripravený - rovnako tak, ako sú pripravené stránky, ktoré si práve prezeráte.

Redesign webových stránok

redesign webových stránokRedesign webových stránok je vhodný v prípade, že už svoje stránky máte, ale potrebujete inovovať ich vzhľad alebo ak ich chcete rozšíriť o nové užitočné funkcie.

Analýza návštevníkov

analýza návštevníkovPre rozhodovanie o obchodnej stratégii je veľmi dôležité poznať svojho návštevníka - vek, pohlavie, záujmy, aké stránky a súbory ho na webe najviac zaujímajú, odkiaľ prišiel, akú dlhú dobu na stránkach strávil, apod.

E-shopy & katalógy

E-shopy & katalógyE-shopy, s ktorými sa veľmi dobre pracuje a splnia všetky vaše očakávania. Zvládnem tiež galérie, rezervačné stránky alebo ďalšie, rozsiahlejšie projekty.

Správa a aktualizácia

správa a aktualizáciaPre väčší komfort Vám ponúkam správu a aktualizáciu Vašich webových stránok, ktorá zahŕňa pravidelnú údržbu, zálohovanie dát, monitoring dostupnosti stránok 24hod / 7dní v týždni, návrhy na ďalší rozvoj stránok, apod.

created by: Marek Sarvas - výroba stránok