mobilné zariadenia

 Výraz responzívne dizajn je pomerný mladý. Prvýkrát ho použil americký programátor Ethan Marcotte v článku na blogu A List Apart 25. mája 2010.

 

HTTP://ALISTAPART.COM/ARTICLE/RESPONSIVE-WEB-DESIGN

Počas 3 rokov vstúpil do povedomia väčšiny internetových vývojárov a stal sa z neho de facto štandard súčasných webov.

Užívatelia internetu v dnešnej dobe nepristupujú len prostredníctvom svojho počítača. Masívne narástlo množstvo užívateľov pristupujúcich k webových stránkam skrze mobilné telefóny a tablety. Pomaly internet vniká aj do obývačky, kde sú opäť iné - špecifické požiadavky na zobrazenie webov.

Niektoré zdroje uvádzajú dokonca až 50% prístupov k internetovým stránkam cez mobilné telefóny.

Ľudia si rýchlo zvykajú informácie hľadať kedykoľvek a kdekoľvek sa práve nachádzajú a mobilný telefón s dátovou tarifou tento účel verne poslúži. Nezdráhajú sa dokonca aj nakupovať. Preto sa prispôsobenie webových stránok týmto zariadeniam stáva nutnosti, ak na internete hodláte zarábať.

 

ZÁSADY RESPONZIVNÍHO DIZAJNU

Responzívne webdesign spočíva v dodržiavaní niekoľkých pravidiel.

Šírka objektov v percentách. U responzivneho dizajnu sa nezapisuje šírka objektov v pixeloch, ale v percentách. Tento krok je logický vzhľadom na to, že web nie je určený pre konkrétne rozlíšenie, ale má sa prispôsobiť rozlíšenie koncového zariadenia. Šírka vonkajšieho okraja webe sa určí ako percento z celkovej šírky prehliadača a všetky vnorené elementy potom majú percentuálny šírku rodičovského elementu, v ktorom sa nachádzajú.
Rozloženie elementov na stránke Každá webová stránka sa skladá z blokov. V prvej úrovni sa jedná o hlavičku, telo a pätičku. Tieto potom ďalej obsahujú napr. Hlavné menu ponuku, prepínač jazyka, hlavné obsahový blok, postranný panel atď. Rozmiestnenie týchto blokov musí reagovať na rozlíšenie prehliadača. Typicky bloky, ktoré sú na počítači zobrazené vedľa seba sa na mobilnom telefóne zobrazí pod sebou. Užívateľ tak nemusel web posúvať do strán, ale len hore a dole, ako je zvyknutí.

Veľkosť obrázkov Obrázky sú z pohľadu rôznych zariadení s rôzne kvalitným pripojením k internetu problematické. Na počítači s rýchlym pripojením budete chcieť zobraziť obrázok vo vysokom rozlíšení. Naopak, na mobilnom telefóne s horším pripojením a dátovým limitom budete vyžadovať zobrazenie malý obrázkov. Tento obrázok musí byť zmenšený už na serveri, aby nedochádzalo k nadmernému prenosu dát. V praxi sa potom používajú rôzne veľkosti obrázka s popisom rozlíšenie a prehliadač si jednoducho sám vyberie, ktorý obrázok zo servera stiahne.

Ovládanie webových stránok Ač tento faktor úplne nepatrí do kategórie responzivního dizajnu, môže sa na účinnosti webových stránok prejaviť najviac. Či sa jedná a nemožnosť ovládať niektoré prvky webu na dotykovom zariadení alebo o problematickom stlačení tlačidla z dôvodu jeho malej velkosti. V oboch prípadoch sa jedná o hrubé chyby spôsobujúce odliv zákazníkov ku konkurencii. Tento nešvár je riešiteľný v celku jednoducho, použitím natívnych ovládacích prvkov.

 


MOBILNÝ FIREFOX


Ďalšou možnosťou ako prispôsobiť prezeranie webových stránok mobilným zariadením je vytvorenie tzv. Mobilná verzia webu. To je de facto úplne oddelená časť stránok. Typicky sa umiestňuje na subdoménu m.domena.cz. U responzivního dizajnu prehliadač stiahne zo servera vždy rovnakú stránku, ktorá iba inak zobrazuje. Oproti tomu u mobilnej verzie stránok sa kód, ktorý vám server poskytuje, môže výrazne líšiť. Chýba tak väčšinou niektoré funkcie.

Toto riešenie je vhodné použitý u veľa zložitých webov, ako sú spravodajské denníky, zložitejšie aplikácie, ktoré by bolo veľmi ťažké vytvoriť responzívne. Vždy je potrebné si dopredu definovať aké funkcie bude mať klasická, tzv. Desktopová verzia stránok a aké bude mať mobilný.

Problém rozdelenie na desktopovú a mobilnej verzii však väčšinou nie je dobré riešenie, pretože nie je vhodné napr. Pre tablety alebo phablet, teda "prerastené" mobilné telefóny.

Množstvo typov zariadení stále narastá a správny web by mal byť použiteľný jednoducho na všetkých zariadeniach. Jedine tak nebude prichádzať o zákazníkov.

Otestujte responzivitu svojej web stránky, kliknite na tento odkaz. ( po otvorení odkazu nezabudnite napísať adresu svojho webu a stlačiť ENTER)

 responzívny dizajn

 


 

Redakčný systém

redakcny systemCMS - naprogramovaný systém - zmes programov, ktorý zjednodušuje tvorbu webu, nemusíme nič programovať, tento systém sa nainštaluje na  webhosting a prispôsobí tak aby spĺňal vaše potreby, prihlásite sa do neho pod svojím heslom a môžeme vkladať alebo meniť obsah svojho webu. (podobne ako na Facebooku) Ja použivam redakčný systém Joomla. Sú samozrejme aj iné CMS, Wordpress, Magneto, Drupal atd...

Čo je to doména

domenaDoména je meno, jedinečné na celej sieti internet. Existuje zažitá obyčaj nazvať doménu po názve firmy, efektívnejšie je však nazvať ju podľa toho čo prezentuje. Nikto nebude hľadať a nevie čo je to "mirex" alebo "mitopesa" ale veľa ľudí bude hľadať "vyskove-prace", "cukraren-skalica" alebo "zubar-nitra". Domén k jednej web-stránke môžete mať aj viac.  Koncovka za bodkou samozrejme musí byť, ale nie je podmienka aby bola ".sk", rovnako dobre môže doména končiť ako ".com",  ".eu" a podobne...

Čo je to webhostig

webhostingUložisko - server - stroje - datacentrá, na ktorých je uložený váš web, vaša internetová stránka. Je to v podstate prenájom časti servera - serverov, presklený výklad kam sa webová stránka umiestni tak, aby bola perfektne viditeľná kdekoľvek na internete. Od hostingu sa požaduje rýchlosť, bezpečnosť, 24/7 dostupná technická podpora a komfortné služby. Solídna webhostingová firma sa nemusí nachádzať na území SR a v konečnom dôsledku asi ani taká nie je, nezáleži však na tom. Konkrétne táto stránka využiva hosting Siteground v Londýne a umiestnená je nie na jednom serveri ale v stovkách datacentier Cloudflare po celom svete. Mapa siete kde všade je umiestnená táto stránka je k dispozícii na tomto linku. (pokochajte sa)

Tvorba webových stránok

tvorba webových stránokZhotovím Vám moderné webové stránky s responzivním dizajnom a s redakčným systémom pre vlastnú správu obsahu. On-page SEO a https zabezpečenie je samozrejmosť.

Optimalizácia pre mobily

optimalizácia pre mobilyPodiel mobilných zariadení na návštevnosti webových stránok sa v súčasnosti sa pohybuje okolo 40% a ich podiel neustále rastie. Na to je dôležité byť pripravený - rovnako tak, ako sú pripravené stránky, ktoré si práve prezeráte.

Redesign webových stránok

redesign webových stránokRedesign webových stránok je vhodný v prípade, že už svoje stránky máte, ale potrebujete inovovať ich vzhľad alebo ak ich chcete rozšíriť o nové užitočné funkcie.

Analýza návštevníkov

analýza návštevníkovPre rozhodovanie o obchodnej stratégii je veľmi dôležité poznať svojho návštevníka - vek, pohlavie, záujmy, aké stránky a súbory ho na webe najviac zaujímajú, odkiaľ prišiel, akú dlhú dobu na stránkach strávil, apod.

E-shopy & katalógy

E-shopy & katalógyE-shopy, s ktorými sa veľmi dobre pracuje a splnia všetky vaše očakávania. Zvládnem tiež galérie, rezervačné stránky alebo ďalšie, rozsiahlejšie projekty.

Správa a aktualizácia

správa a aktualizáciaPre väčší komfort Vám ponúkam správu a aktualizáciu Vašich webových stránok, ktorá zahŕňa pravidelnú údržbu, zálohovanie dát, monitoring dostupnosti stránok 24hod / 7dní v týždni, návrhy na ďalší rozvoj stránok, apod.

 

Webhosting